Stuffed ^^

Nu har jag vaknat till liv igen och lagat litet mat, det gjorde gott. Idag blev det massamun curryräkor med mirakelnudlar :) Jag är riiktigt nöjd med mirakelnudlarna, så det blir flera sådana paket. Litet smådyra, men det var de värda! Jag menar 188 gram gav endast 19 kcal, wow! Och mätt blev jag också =)

På tal om ingenting! Igår kokade jag pasta för att det var ett tag sedan jag åt detta plus att jag skulle testa hur mycket vikten ökat efter man kokat dem. Så jag vägde upp 135 gram fidelini, kokade angiven tid och vägde det igen efteråt och då vägde det typ 411 gr ;) Var tvungen att googla detta med torrvikter etc:


"Tänk också på om näringsdeklarationen på förpackningen anges i 100 gram per torrvara eller ej. Ett exempel är 100 gram pasta som i torrvikt blir mycket mer eftersom pasta sväller under kokning, men kalorimängden är densamma trots att volymen har ökat.
  • 100 gram torr pasta blir ca 270 gram kokt pasta.
  • 100 gram torr pasta ger 350 kcal medan
  • 100 gram kokt pasta bara ger 129 kcal.
  • 1 portion kokt pasta är ca 150 gram vilket ger ca 200 kcal"

Thank you google ;)
Då har jag ju tänkt fel, tur att man lär sig något nytt varje dag!


Kommentarer

Please leave a note <3

Whats your name pretty?
Remember the times?

You got mail?: (the others cant see it)

URL/Where can i find U?

Scribble here:

Trackback
RSS 2.0