Min ridskoletid i korthet

Jag började rida när jag gick i 5e klass. Det var ganska sent, men det var så det var. Dels var jag en stadsbo och dels så tyckte aldrig mamma om djur. Det gjorde mycket. Jag önskar jag hade börjat redan när jag gick i ettan, runt 7-8 år. Det är ganska lagom! Och då hade jag varit med när Pyssling först kom till oss på Brätte i början av 1990 talet. Men iaf det började med att min bästa väninna Sandra hade fått lov att börja rida. Jag brukade få som jag ville, så jag tjaaatade så min mamma fick huvudvärk! Så jag fick också lov =D

Det var en heelt ny värld som öppnade sig. Jag kunde inte alls mycket! Jag hade läst i Polluxböcker, andra böcker och drömt om hur det var. Men nu var det en verklighet. Jag hade aldrig några föräldrar med mig. Pappa jobbade jämt och mamma hatade hästar och var allergisk emot hö =( Men jag och Sandra höll ihop den första tiden ^^ Hon var duktigare än jag i början, jag kan vara litet slow i början, men sedan jävlar får jag speed! Första gången jag fick tag på en grimma... Den var uppspänd på alla håll och kanter och jag stog med den i handen och fattade inte alls hur den skulle sitta. Jag var så arg att jag grät, den ville ju inte sitta som jag ville, haha ;-D Då kom lilla Tina som var 2 år yngre än mig (men ridit sedan hon var bebis typ) och bara satte på den som ingenting =P suuurt!

Tror jag hade Pamm Rosengaard över 10 gånger iom att jag var nybörjare. Pamm var ett snällt, gammalt fuxsto. Hon var en renrasig New forest import från Danmark. Tidigare tävlingsponny, det såg man inte mycket av de sista åren hon stod där. Stackars lilla söta tösen! Har litet oklara minnen från de första året =/ Mina minnen med Pyssling är för personliga för att jag ska vilja skriva om dem ngt större här. Men han var en underbar ponny/vän. One of a kind!

Hästar som var där i början:
 - Pamm Rosengaard ~ fux sto, new forest. Född 1981, tidigare tävlingsponny. (C ponny)
 - Bob ~ skimmel valack, import Danmark. Underbar att rida, men svårare i stallet (C/D ponny)
 - Buster ~ "svart" valack, tillhörde Cavaletti. (B ponny)
 - Bella Donna ~ fux sto, blind/grön starr på ett öga. Pigg och rolig som attans! (B/C ponny)
 - Black Lady ~ "svart" sto, inkörd. (B ponny)
 - Betty Boop ~ brun stickelhårig sto. Superpigg liten busa! (B ponny)
 - Akrobat ~ skimmel valack, e: Merrie Mario. Tror han var född i slutet av 1970-talet. (B ponny)
 - Pyssling ~ gulbrun valack. En verklig allroundponny, en kämpe! Kom att bli min bästa vän!  (B ponny) 
 - Pysen ~ brun valack med bläs, vita tecken på benen. Född 1979 el. 1980-81 tror jag. (C/D ponny)

Sedan tillkom allt eftersom:
 - Savoy ~ apelkastad skimmel valack. Welsh kat. C född 1987. Supersmart charmör som jag lärde massa konster!
 - Prince of Silverlea ~ fux valack, e: Silverlea Top Hat. Sent kastrerad = fin hingstnacke. Smart och rolig ponny! (C ponny)
 - Oliver ~ Rödskimmel valack. En sur herre som med rätta ryttaren var som en dröm att rida. Väldigt kittlig! (C ponny)
 - Moonlight  ~ fux sto. Litet grövre ponny, stackaren var saboterad i munnen =( Jättego att rida! (D ponny)
 - Gro ~ gulblack valack. Rasen Koniker. En mindre pigg sötnos. (D ponny)
 - Promon ox ~ brun med bläs. Våran finmejslade kille, stötig trav och var litet smånervös. (D ponny)
 - Jeanne D'arc ~ mörkbrun sto. Hade problem med ryggen och var väldigt tunn. Duktig tjej! (B ponny)
 - Nicolina ~ skimmel sto. Red aldrig henne, finmejslad liten welsh. Tror hon var född 1990-91 (B/C ponny)
 - Jim II ~ mörkbrun valack. Tävlat i SM i hoppning, var grym på att hoppa! Hade ett blått öga. Hatade dressyr! (C/D ponny)
 - Ville ~ gulblack valack. Korsning mellan fjording och något mer. Liten rackare =P (A ponny)
 - Penny ~ skimmel sto. Troligen welsh sekt B

Sista åren var jag tyvärr tvungen att gå från mina älskade ponnysar till storhäst. Trivdes inte lika bra där plus att mina allergier började utvecklas mer och mer. Fick problem med astma = efter det slutade jag. Tråkigt var det =(
Nu börjar jag längta tillbaka till hästarna! Men allergierna är inge bra, vill ha en vaccination!

Kommentarer
Postat av: hendelpendel

Hejsan!!



Jag rider på brätte och har ridit där i 7 år.

Nu hyr jag häst som jag har uppstallad i ett annat stall, men tänkte säga att både Oliver och Promon finns i det stallet. Båda mår jätte bra och är glada halv pensionärer.

Nicolina har min ridlärare och hon är go och glad.

Jannie tävlade för bara nåt år sedan, men sedan har jag inte sett till henne.

2008-09-24 @ 09:10:15
URL: http://hendel.blogg.se/
Postat av: katrin

Så roligt att läsa om alla gammla ponnysar som ståt där!

jag gick själv på brätte i 6 år och visa av ponnyerna du skrivit med i det här inlägget fanns när jag red där :)

2011-10-24 @ 19:54:02
Postat av: M a r i a h

Katrin: Ja, har säkert glömt någon, men de flesta är med. Roligt, mellan vilka år red du?

2011-10-24 @ 21:18:09

Please leave a note <3

Whats your name pretty?
Remember the times?

You got mail?: (the others cant see it)

URL/Where can i find U?

Scribble here:

Trackback
RSS 2.0